הקימונו- מסע בזמן דרך הלבוש היפני המסורתי

לפני כעשור ביקרתי ביפן והתאהבתי. הנופים האחרים, התרבות המיוחדת, השפה השונה, האסתטיקה, הניקיון, אפילו מכסי הביוב שלהם ברחובות תפסו את עיני. אבל יותר מכל התעניינתי בלבוש היפני. רגע לפני שיוצאת הקולקציה החדשה שלי, בדקתי וחקרתי מה מקור פריט הלבוש האייקוני היפני ומה מאפיין אותו.

אישה לובשת קימונו מהודר, התמונה לקוחה מכאן

הקימונו הוא הרבה יותר מסתם בגד. הוא סמל לתרבות היפנית העשירה. זהו פריט לבוש בעל מסורת ארוכה, המשקף ערכים של יופי, אסתטיקה, וטקסיות.

הקימונו, שפירושו "דבר ללבישה", הופיע לראשונה ביפן במאה ה-8, והוא התפתח לאורך מאות שנים תוך שילוב השפעות מסין וקוריאה. זהו הלבוש המסורתי של יפן. בעבר המילה ׳קימונו׳ התייחסה לכל סוגי הלבוש, אבל במרוצת השנים המשמעות שלה הצטמצמה והפכה למייצגת את החלוק המהודר והטקסי המשמש גברים, ילדים ובעיקר: נשים.
גיישה לובשת קימונו, צולם ע״י סאם ריאן (Sam Ryan), לקוח מכאן

חלוק הקימונו משמש כיום הן כלבוש רשמי חגיגי בטקסים, חגים ומסיבות משפחתיות והן כלבוש יומיומי. מדובר בכותונת ארוכה, עשויה גזרת T ולה צווארון ושרוולים רחבים וארוכים. לקימונו הדפסים ארוגים או צבועים לפי נושאים. הוא עוטף את גוף הלובש/ת כאשר צד שמאל פרוס מעל ימין, ושניהם אחוזים במקומם על ידי חגורה רחבה הנקשרת לרוב מאחור, המכונה אובי. נהוג להשלים את לבישת הקימונו עם סנדלי עץ בשם גטה הננעלים על ידי גברים ונשים, וכן גרביים מיוחדות בשם טאבי, גרביים יפניות מסורתיות המגיעות עד הקרסול ובעלות הפרדה בין הבוהן ליתר האצבעות ברגל, לרוב בגוון לבן.

קימונו לנשים
ישנו הבדל בין סוג הקימונו אותו לובשות נשים נשואות ובין הקימונו אותו לובשות נשים שטרם התחתנו.
נשים שאינן נשואות ילבשו קימונו מסוג פוריסודה (furisode). התרגום המילולי הוא furi- מיטלטלים, sode- שרוולים. זהו הסגנון הפורמלי ביותר של קימונו בעל שרוולים ארוכים במיוחד המגיעים עד הרצפה (אורך השרוולים מגיע בדרך כלל לכ-39-42 אינצ׳). הפוריסודה נועד במקור בעיקר לאירועים חברתיים רשמיים ומיוחדים כמו טקס התה וחתונות של בני משפחה. מאחר ומדובר בפריט לבוש יקר מאוד, הוא נשכר בדרך כלל עבור האירוע. הוא נלבש בחגיגות הסאיג׳ין שיקי (יום ההגעה לבגרות) בשנה שבה מגיעה האישה לגיל 20. באמצעות לבישתו, הצעירה מסמנת שהיא רווקה בוגרת באופן חוקי ולכן מוכנה לנישואין.
נשים נשואות ילבשו קימונו בעל שרוולים קצרים יותר משל אלו הרווקות. הסיבה לכך נעוצה בכך שאישה נשואה עובדת עם ידיה ועל כן הן צריכות להישאר חשופות דרך קבע. אישה מכובדת רוכסת את הקימונו שלה באמצעות אבנט מוארך הנקשר מאחור ולכן היא עשויה להזדקק לסיוע כדי להתלבש, דבר המעיד על מעמדה הנכבד. נשים ממעמד נמוך יותר מתוארות בציורים יפנים כאשר אבנט הקימונו שלהן נסגר מלפנים כך שהן יכולות לסגור אותו לבד.

קימונו פוריסודה, אותו לובשות נשים שטרם נישאו
קימונו לגברים
בניגוד לקימונו של נשים, הקימונו לגברים הרבה יותר פשוט. הוא עשוי בדרך כלל צורה בסיסית אחת וצבעיו מאופקים למדי. מידת הרשמיות שלו נקבעת על ידי סוג וצבע האביזרים, האריגים ומספרם או העדרם של סמלי המשפחה (הקא-מון). בניגוד לסגנון הקימונו לנשים הכולל שרוולים עמוקים במיוחד המנותקים ברובם מגוף הקימונו, השרוולים לגברים עמוקים פחות מאלה של הנשים. בנוסף, ההבדל בין נשים לגברים טמון באריגים בהם נעשה שימוש. הקימונו הגברי הטיפוסי מגיע בצבעים כהים ומאופקים, כמו שחור, כחול כהה, ירוק כהה וחום בניגוד לססגוניות הרבה המאפיינת את הקימונו הנשי.

אריגת הקימונו
כל קימונו מיוצר מתוך ״טאן״, זהו גליל בד יחיד שמיוצר בגודל המספיק לתפירת קימונו אחד בלבד למבוגר, כך שגליל אחד שלם משמש להכנת קימונו אחד. הבד נארג בנול-יד יפני בשם האטה אוריקי (Hata Oriki) וגודלו כ36-40 ס״מ רוחב על כ- 11.5 מטרים אורך. הקימונו המסורתי נארג ידנית ומעוצב במלאכת יד, מסורתית ממשי באריגת סאטן, ובשילוב רקמות משי מעוטרות ומוזהבות. עם התפתחות תעשיית הטקסטיל, נכנסו חומרים זולים יותר וקלים יותר לשימור דוגמת משי מלאכותי, כותנה, סאטן כותנה, פוליאסטר וסיבים סינתטיים אחרים. אולם בנסיבות רשמיות, המשי עדין נחשב לאריג האידאלי.

סגנון הקימונו נע מסגנון רשמי מאוד ועד לסגנון פשוט, קל ונוח לשימוש יומיומי. מידת הרשמיות שבקימונו הנשי נקבעת על פי רוב על ידי הדוגמה, האריג והצבע. ישנה חשיבות רבה לדוגמאות המודפסות על הקימונו, המבדילות בין קימונו של יומיום וקימונו רשמי איכותי. דוגמאות ארוגות או צבועות החוזרות על עצמן נפוצות יותר על הקימונו היומיומי, בעוד שעל הקימונו הרשמי האיכותי ניתן למצוא דוגמאות בעיצוב חופשי הנצבעות על כל הבד או רק לאורך שולי הבגד. בנוסף, על פי הדוגמה של גבי הקימונו אפשר לקבוע באיזו עונה לעטותו, כך למשל:
קימונו של האביב כולל דוגמאות עם פרפרים או סאקורה (דובדבן יפני);
קימונו של הקיץ כולל דוגמאות דמויות-מים לימי הקיץ החמים;
קימונו של הסתיו כולל דוגמאות הכוללות את עץ האדר היפני בגווני החום-זהבהב;
וקימונו של החורף כולל דוגמאות הכוללות במבוק, עצי אורן, פריחת עצי שזיפים וכיו״ב.
קימונו של הסתיו הכולל דוגמאות בגוונים חומים של עץ האדר היפני, לקוח מכאן

בחירת סגנון הקימונו היאה לנסיבות האירוע הינה מלאכה לא פשוטה כלל וכלל. היא מצריכה היכרות עם משמעותו הסמלית כמו גם המסרים החברתיים העדינים של הקישוט, המשקפים את גילה של האישה, מצבה המשפחתי ומידת הרשמיות של האירוע אליו היא הולכת.

גזרת הקימונו
הקימונו עשוי ארבע רצועות בד עיקריות: שתי חתיכות בד המכסות את הגוף, ושתי חתיכות המהוות את השרוולים, להן רצועות נוספות קטנות יותר היוצרות את הכנף הקידמית הצרה ואת הצווארון.
באשר למידות, ניתן לראות כי הקימונו הגבריים קיימים במגוון מידות, בעוד שאלו הנשיים נארגים בגודל אחיד כך שכל קימונו מותאם ללובשת אותו בעזרת קפלים.
קימונו הארוג באופן מסורתי יכלול שרוולים המגיעים לפרק כף היד כאשר הידיים ישרות כלפי מטה. אורך קימונו לגברים בערך עד הקרסוליים. קימונו לנשים הוא ארוך יותר וזאת על מנת לאפשר מספיק בד לקפל הנראה תחת החגורה, האובי.
בשרוול הבגד יימצא לעיתים קרובות כיס פנימי בלתי נראה לעין המשמש לאחסון חפצים כמו מטפחת או נרתיק.
גזרת קימונו, קידמי וגב, לקוח מכאן


הטיפול בקימונו
בעבר, כדי לכבס את הקימונו היה צורך בפירוק הקימונו, ובתום הרחצה והייבוש הוא היה נתפר מחדש. מאז התפתחו אריגים חדשים ושיטות ניקוי חדישות, וכך הפסיק הצורך בפירוק הקימונו לחלקים

בדומה למלבושים יפניים מסורתיים אחרים, ישנן דרכים מסוימות לקיפול הקימונו. שיטות אלו מסייעות בשימורו ובשמירה עליו מפני התקמטות בעת האחסון. לעיתים קרובות יאוחסן הקימונו עטוף בנייר. בנוסף, בכל עונה של השנה הקימונו מאוורר לקראת ובתום כל לבישה שלו.

לסיכום, הקימונו הוא פריט לבוש בעל ניחוח היסטורי שקיים כבר אלפי שנים. זהו פריט לבוש יפני שהושפע מהלבוש הסיני המסורתי והגיע בשנים מאוחרות יותר בגרסאות שונות ומגוונות גם למערב.
הקימונו נותר רלוונטי במשך כל כך הרבה שנים הן עבור נשים והן עבור גברים והוא מהווה אבן יסוד משמעותית לאופנה של ימינו. הקימונו עדיין משמש כיום ביפן, אך הוא הפך גם לפריט אופנה פופולרי ברחבי העולם. מעצבים רבים משלבים אלמנטים של קימונו בעיצוביהם, והקימונו נלבש באירועים מיוחדים ואף על ידי ידוענים.
שמלה בהשראת קימונו, מתוך קולקציית הקיץ של ליאת ברנדל

הקימונו מחבר בין העבר, לבין ההווה והעתיד כפריט מיוחד ששמר על הרלוונטיות שלו במשך אלפי שנים ויישאר רלוונטי גם בשנים שעוד יבואו. הקימונו הוא לא רק בגד, אלא ביטוי של תרבות, מסורת ואמנות יפנית. הוא סמל ייחודי ליופי, לאלגנטיות ולטקסיות, ומוסיף נופך מיוחד לכל אירוע.
אדפטציה עכשווית ומערבית לקימונו שמקורו ביפן, של אנתרופולוג׳י (Anthropologie)

תמונת הנושא של הפוסט לקוחה מכאן

להשארת תגובה

שימו לב, תגובות יאושרו לפני פרסומן

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.