חוסיין שאלאיין: על אופנה וטכנולוגיה
האופנה מלווה אותנו מאז שאנחנו קיימים. מאז שחטאנו בגן העדן וחוה פיתתה את אדם לאכול מין הפרי האסור, הפכנו מודעים לצורך להסתיר ולהצניע חלקים בגופנו ולהתלבש. ללבוש אותו אנו עוטים על גופנו יש שימושים רבים, החל מהצורך בכיסוי הגוף ובהגנה מחום/קור, וכלה כביטוי עצמי, סמל סטטוס, תדמית ומעמד חברתי. הלבוש שלנו משמש גם עבור התחפשות, הבדל מגדרי (גבר/אישה), צניעות, דת (מסורת), מעמד חברתי, ואף כאמצעי זיהוי.
אלפי מעצבים, חייטים ובעלי מלאכה קמו במרוצת השנים וייצרו כל אחד פריטים המזוהים עימו. בין מעצבים אלו יש כאלו שבלטו בהובלת האופנה דרך פיתוחים טכנולוגיים מיוחדים, שילוב של מדע ואמנות, וחתירה לחדשנות בכל היבט של עיצוב. הפיתוחים שלהם לא רק ששינו את האסתטיקה, אלא גם הגדירו מחדש את האופן שבו אנו תופסים את המושג "בגד". בין המעצבים האלו ניתן למנות אחד כשרוני ופורץ דרך במיוחד והוא חוסיין שאלאיין (Hussein Chalayan).
חוסיין שאלאיין (Hussein Chalayan),
צילום של אלכס לייק (Alex Lake) מתוך The Observer
לקוח מכאן
כך, למשל בתצוגת האופנה שלו בשנת 2000 הוא הציג קולקציה שבה כיסאות עץ הפכו לשמלות
התמונה לקוחה מכאן .Table Dress (2000): שולחן עץ שהתפרק לשמלה
שאלאיין הוא מעצב אופנה מהמעניינים בעולם. הוא נולד בשנת 1970 בקפריסין התורכית (ניקוסיה התורכית) וגדל בלונדון. הוא רצה להיות טייס בילדותו, ואדריכל בנערותו, אבל הפך ברבות השנים למעצב אופנה חדשני ופורץ דרך אשר השפיע על דורות של מעצבים. בתעשייה הוא זכה לכינוי "המהנדס" הודות לשילוב טכנולוגיה חדשנית פורצת דרך, ארכיטקטורה, תאורה, עיצוב תעשייתי, אמנות עכשווית ואפילו תעופה ואווירודינמיקה בעיצוביו. הוא יצר אוסף מרשים של קולקציות המשלבות רעיונות מורכבים המתקשרים לסביבת הגוף ובהם ביקורת פוליטית-חברתית הנוגעת לסיפור הביוגרפיה המשפחתית האישי שלו ומאזכרת מוטיבים של זהות לאומית והגירה. עבודותיו עוסקות בנושאים פוליטיים, חברתיים ותרבותיים, כגון הגירה, גלובליזציה, ונשיות. הוא יוצר בגדים שמסמלים את המעבר והחיים בתנועה, עם דגש על הקשר בין גוף לחלל.
Remote Control Dress (2000): שמלה שעשויה מאותו חומר המשמש בבניית מטוסים ואשר יכולה להתפרק ולהשתנות בעזרת שלט רחוק. בקולקציה זו שמלות התפרקו לחשוף גזרות מינימליסטיות, בלחיצת כפתור. התמונה לקוחה מכאן
בשנת 1994 השיק שאלאיין מותג עצמאי על שמו, אשר הפך לבית אופנה משפיע.
במהלך הקריירה שלו הוא שיתף פעולה עם מותגים כמו Puma (שם שימש כמנהל הקריאטיבי), ויצר קולקציות ותצוגות עבור מוסדות אמנות. במהלך הקריירה שלו אף זכה בפרסי עיצוב יוקרתיים, בהם מעצב השנה של בריטניה פעמיים. בנוסף, עיצוביו הוצגו בתערוכות במוזיאונים ברחבי העולם, כולל מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון.
עיצוביו נחשבים אוונגרדיים, אינטלקטואליים ומתוחכמים, ומשלבים מחקר מעמיק על נושאים כמו טכנולוגיה, הגירה, תנועה אנושית, וזהות תרבותית. רבים רואים בו אמן יותר מאשר מעצב מסורתי, בשל ההתמקדות שלו בסיפורים ובמשמעויות מאחורי הבגדים. כך, למשל, עבודת הגמר שלו מבית הספר היוקרתי לאמנות Central Saint Martins בלונדון, שנקראה "The Tangent Flows," כללה בגדים שנקברו באדמה והתפרקו בחלקם – ביטוי לחקר של התכלות וזמן.
שאלאיין ידוע בשילוב של טכנולוגיה מתקדמת באופנה, עם יצירות שנראות כמו יצירות מדע בדיוני ובהן שמלות מכניות שיכולות לשנות צורה באמצעות מנועים חשמליים מוסתרים, בגדים אינטראקטיביים המגיבים לתנועה או לשינויי אור וכן אופנה עם פרקטיקה עתידנית: מעילים שהופכים למזוודות, או בגדים שמתפרקים והופכים לחפצים פונקציונליים.
Airborne Dress (2007): שמלה עם נורות מובנות LED שיצרה מופע אור מרהיב
חוסיין שאלאיין (Hussein Chalayan) מוכיח שעיצוב אופנה הוא מקצוע אינטרדיציפלינרי, רב תחומי. בעבודותיו הוא מחבר בין עבר לעתיד, בין היסטוריה, עמים ובין טכנולוגיה. תערוכות שעשה נעו סביב מוטיבים כמו שלטון, הגירה, עונות השנה ועוד.
השפעה על עולם האופנה:
שאלאיין נחשב לאחד המעצבים המובילים שמערערים על התפיסה המסורתית של אופנה. הוא יצר תחום שבו עיצוב, חדשנות וטכנולוגיה מתמזגים, ומשאיר חותם אמנותי ותרבותי עמוק.
העבודות שלו מראות כיצד אופנה יכולה להיות כלי לביטוי רעיונות גדולים – מעבר להלבשה בלבד.
התמונה לקוחה מכאן , Transformer Dress (2000)
"נכנסתי לעולם האופנה כי הגוף מרגש אותי מאוד. בכל היבטי התרבות, הגוף הוא הנושא המרכזי; כל דבר שאנחנו עושים משפיע בסופו של דבר על הגוף, וכל מה שאנחנו בונים ומעצבים משקף, בדרך כלשהי, את הגוף. עבורי, דברים אף פעם לא מרגשים באותה מידה אם הם לא מתחברים לחוויה, לפיזיות או למחשבה." חוסיין שאלאיין
להשארת תגובה