כל אישה צריכה שמלה שחורה קטנה

השמלה השחורה הקטנה הפכה לפריט אייקוני וקלאסי, סוג של פריט חובה בכל ארון. הידעת שלא תמיד היתה כך?
אם גם את מחפשת שמלה שחורה קלאסית, או שיש לך כבר אחת כזו בארון (רק אחת?), ריכזתי במיוחד בשבילך כמה עובדות מעניינות שיעשו לך סדר כאשר תחפשי שמלה שחורה לאירוע הבא שלך.


מהי שמלה שחורה קטנה?
מדובר בשמלה פשוטה בעלת גזרה קצרה בצבע שחור, המשמשת כבגד ערב ליציאה ולאירועים שונים. עם הזמן התרחבה הפרשנות ונכנסו להגדרה גם שמלות שחורות באורכים שונים: שמלת מקסי שחורה, שמלת מידי שחורה, שמלת מיני שחורה ושמלה שחורה באורך ברך. על פי מילון אוקספורד, מדובר ב"בגד שחור פשוט לאישה, הנלבש ומתאים לאישה ברוב הנסיבות החברתיות הפורמליות". השמלה מכונה LBD- ראשי התיבות של שמה באנגלית: Little Black Dress.

עם שמלה שחורה קטנה האישה אף פעם אינה פחות מדי לבושה או יותר מדי לבושה
"עם שמלה שחורה קטנה האישה אף פעם אינה פחות מדי לבושה או יותר מדי לבושה", קרל לגרפלד

 

מה מיוחד בשמלה שחורה קטנה ומדוע היא מפורסמת?
השמלה השחורה הקטנה מפורסמת מכיוון שיכולה להתאים לכל שעות היום וכמעט לכל אירוע, כתלות באביזרי האופנה ובנעליים המשולבות איתה. ניתן ללבוש אותה כשמלה לאירוע מיוחד, שמלת ערב שחורה, שמלה למשרד או אפילו כשמלה ליומיום. בנוסף, ניתן למצוא את השמלה השחורה במחיר נמוך יחסית ובגזרות המתאימות לכל גיל.

שמלת ערב שחורה
 שמלה שחורה קטנה - שמלת אוריגמי שחורה, מתוך קולקציית הערב של ליאת ברנדל LIAT BRANDEL

 
מי המציא את השמלה השחורה הקטנה?
מי היה מאמין? הצבע השחור היה עד לפני כמאה שנים צבע שלא מקובל ללבוש ביומיום. הלבוש השחור היה שמור לצרכי אבל, ולבישת צבע שחור שלא למטרות אבל נחשבה למעשה לא תקין חברתית.

לבוש שחור שמלה שחורה

נשים ממעמד האצולה נוהגות במנהגי אבלות בבגדים שחורים (התמונה לקוחה מכאן)


בשנת 1926 פירסמה קוקו שאנל ב"ווג אמריקה" תמונה של שמלה שחורה קצרה ופשוטה, שהגיעה עד לשוק בצורה ישרה ועוטרה בחיתוכים אלכסוניים. הכותבים ב"ווג" הבינו מיד כי מדובר בקלאסיקה וכינו את הדגם החדש "Channel's Ford", כמו דגם T של מכונית הפורד.

שמלה שחורה קטנה קוקו שאנל
שמלה שחורה קטנה של קוקו שאנל Coco Chanel, שהתפרסמה במגזין "ווג אמריקה", 1926

לאחר מלחמת העולם השניה והשמרנות המינית של שנות החמישים, הופיע "המראה החדש" אשר העלה לגדולה מחדש את השמלה השחורה הקטנה. היתה זו הקולקציה הראשונה שהוציא כריסטיאן דיור מאז תום המלחמה, והיא כונתה עד מהרה "המראה החדש" (NEW LOOK) ע"י כתבים אמריקאים ממגזין LIFE. הקולקציה התאפיינה בקווים מעוגלים ונשיים (בשונה מהקווים החדים והגבריים שאפיינו את תקופת המלחמה) ושיוותה צללית של שעון חול ללובשות אותה. הקולקציה כללה ז'אקטים צמודים במותן וחצאיות נפוחות ומלאות במראה אלגנטי ונוצץ ובשילוב של אביזרי אופנה רבים כגון כובעים, כפפות, נעליים ותיקי ארנק. השימוש בצבע השחור היה נרחב.

הניו לוק The New Look

צללית ה"ניו לוק" (NEW LOOK), שנות ה-40, כריסטיאן דיור

כמה שנים לאחר מכן, השמלה השחורה הקטנה הפכה לפופולרית כאשר אודרי הפבורן לבשה אותה בסרט "ארוחת בוקר בטיפאני". השמלה השחורה הקטנה הייתה פשוטה ונגישה לנשים מכל המעמדות החברתיים, וב"ווג" צפו שתהפוך ל"סוג של מדים לכל הנשים ובכל הסגנונות". גם הוליווד השפיעה על אימוץ השמלה השחורה הקטנה. בשיטת הטכניקולור: השמלה השחורה נראתה טוב יותר על המסך מאשר שמלות בצבעים.

שמלה שחורה לאירוע אודרי הפבורן
שמלה שחורה לאירוע: אודרי הפבורן לובשת שמלה שחורה קטנה שהפכה לאגדה בסרט "ארוחת בוקר בטיפאני", 1961

השמלה השחורה כיום
אם חשבתן ששמלות שחורות היו חלק בלתי נפרד מהארון הנשי מאז ומתמיד, הרי שהשמלה השחורה כפי שאנחנו מכירים אותה כיום- השמלה השחורה הקטנה – קיימת למעשה פחות ממאה שנים. שמלה שחורה הפכה לפריט חובה קלאסי בארוננו- אנחנו לובשות אותה למגוון רחב של אירועים: שמלה ליומיום, שמלה למשרד וכמובן שמלה לאירוע מיוחד או שמלת ערב שחורה - הכל בהתאם לרמת האבזור המתווספת והנעליים הנבחרות. כאשר אנחנו מחפשות שמלה שחורה לאירוע, אנחנו יודעות שהיא תשמש אותנו לשנים רבות גם הרבה אחריו ולכן מוכנות להשקיע קצת יותר כך שתהיה לנו שמלה קלאסית ומיוחדת שתתאים לנו למגוון אירועים.

 שמלה שחורה צנועה שמלת ערב שחורה

 שמלת ערב שחורה במגוון עיצובים ווריאציות- שמלה ליומיום, למשרד או לאירוע, מכאן

 

 ולסיום: דקה ו-35 שניות של השמלה השחורה הקטנה


השאירי תגובה

שימי לב, תגובות תפורסמנה לאחר אישורן